جزيره سيري

۵۴ بازديد

جزيره سيري يكي از جزاير مسكوني منطقه خليج فارس است. جزيره اي كه به لحاظ اقتصادي و سياسي از اهميت ويژه اي برخوردار است. نكته جالب در مورد اين جزيره اين است كه در سيري فقط مردان اجازه ورود دارند و هيچ زن و بچه اي حق ورود به جزيره را ندارد البته شايد مهم ترين دليل اين موضوع اقليم و شرايط آب و هوايي باشد. براي آشنايي بيشتر با اين جزيره تا انتهاي اين پست با ما همراه باشيد.

جزيره سيري
سيري، جزيره اي ذوزنقه اي شكل است و در شمال غربي جزيره ابوموسي در پهنه نيلگون حريروش خليج فارس قرار گرفته است. تنها ساكنان اين جزيره مرجاني، كاركنان صنعت نفت و كادر يگان هاي نظامي هستند. چرا كه به دليل شرايط نامساعد آب و هوايي امكان سكونت در جزيره براي زندگي وجود ندارد و خبري از امكانات رفاهي و تفريحي نيست.
مهمترين شاخصه اين جزيره دور افتاده و غريب، منابع عظيم و شگرف نفت است كه در دل خود جاي داده است. شايد باورش سخت باشد اما، جزيره سيري مهمترين منبع درآمدهاي نفتي ايران به شمار ميرود. به طوريكه بر اساس آمار گزارش شده در سال 92، در حدود 23 بشكه نفت خام به ارزش بيش از 3.2 ميليارد دلار بوده است، از منابع نفتي اين جزيره استخراج شده است. اولين بار در دهۀ ۵۰ شمسي، استخراج نفت از اين جزيره آغاز شد و در حال حاضر جزيره سيري ۵ ميدان نفتي فعال دارد.
از اين ۵ ميدان نفتي فعال، در هر روز بيش از يكصد هزار بشكه نفت خام استخراج مي‌شود. اين ميادين نفتي عبارتند از:

  •  ميدان نفتي الوند
  •  ميدان نفتي نصرت
  •  ميدان نفتي دنا
  •  ميدان نفتي سيوند
  •  ميدان نفتي ايلام.

ميدان نفتي جزيره سيريدماي جزيره سيري به طور ميانگين در طول سال 45 درجه سانتيگراد است و رطوبت هوا در اين جزيره تقريباً 90درصد است. اما در همين شرايط آب و هوايي، منطقه از پوشش گياهي و حيواني غني برخوردار است. گله هاي آهو، لاك پشت هاي دريايي كمياب، مرغان دريايي و مرغ ميناي وحشي نمونه هايي از حيواناتي است كه اين منطقه را به عنوان زيستگاه انتخاب كرده اند. همچنين انواع كاكتوس، نخل هاي خرما و درختچه هاي بومي، از جمله گياهاني هستند كه در اين منطقه ديده مي شوند.

آهو جزيره سيري
جزيره سيري بر فراز منابع غني نفت قرار گرفته است، از اين جهت حفظ آن از اهميت ويژه اي برخوردار است.
هرچند به دليل شرايط آب و هوايي امكان سفر به اين جزيره وجود ندارد اما در حاشيه خليج فارس، جزاير زيبا و چشم نوازي، چشم انتظار مسافران و گردشگران داخلي و خارجي است. با سفر به اين جزاير زيبا ميتوانيد خاطرات خوشي را براي خود رقم بزنيد.

آدرس

جزيره قشم، شهرستان ابوموسي، شمال غربي جزيره ابوموسي،  جزيره سيري.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.