جزيره كيش

۶۲ بازديد

يكي از زيبا ترين و پر طرفدار ترين جزاير جنوبي خليج فارس، كيش است كه همه ساله در فصل زمستان و بهار، پذيراي مسافران بسياري از سراسر ايران است. جزيره كيش را ميتوان قديمي ترين جزيره خليج فارس دانست. اگر ميخواهيد سفري به كيش داشته باشيد حتما تا انتهاي اين پست با من همراه باشيد.

جزيره كيش

يكي از مهمترين دلايلي كه در سال هاي اخير، اين جزيره را به يكي از مقاصد پر رونق گردشگري تبديل كرده است، افزايش قيمت دلار و بالا بودن هزينه سفر به كشورهاي خارجي است. از آنجائيكه كه كيش شباهت زيادي به جزاير خارجي دارد و با هزينه بسيار كمتر ميتوان به آن سفر كرد، گردشگران بسياري را ترغيب به سفر به اين جزيره زيبا و لاكچري نموده است.


جزيره كيش

جاذبه هاي جزيره كيش
اين جزيره زيبا، جاذبه هاي ديدني بيشماري دارد. از جاذبه هاي تاريخي گرفته تا جاذبه هاي طبيعي كه هنر نقاش طبيعت است همه و همه در جزيره كيش موجود است. شهر تاريخي حريره، پاياب، كاريز، پارك هاي ساحلي و تفريحي مانند پارك هنر، ساحل مرجاني و باغ پرندگان كيش تعدادي از اين جاذبه هاي زيبا هستند. آكواريوم و دلفيناريوم، كشتي هاي تفريحي و كشتي يوناني نيز از جمله ديدني هايي هستند كه اكثر گردشگران در سفر به كيش از آنها بازديد ميكنند.


ديدني هاي جزيره كيش


آب و هوا و پوشش گياهي جزيره كيش

كيش داراي آب و هواي مرطوب و نسبتا شرجي است. در بهار و تابستان دماي هوا تا حدي گرم و در پاييز و زمستان هواي معتدل و مطبوعي دارد. يكي از بهترين زمان هاي سفر به اين جزيره دوست داشتني، فصل زمستان و اوايل فصل بهار است. در اين دو فصل هوا به حدي دلپذير است كه كيش را براي گردشگران به بهشتي كوچك تبديل ميكند. جزيره كيش معمولا كم باران است به غير از فصل بهار كه رگبارهاي گاه و بي گاه بهاري، ساكنان جزيره را شگفت زده ميكند.
اگر بخواهيم پوشش گياهي جزيره كيش را تشريح كنيم بايد بگوييم در اين جزيره انواع خرما، درختان بومي كهور، اُكاليپتوس، آكاسيا، كنوكارپوس و ابريشم كشت ميشود. در گذشته اين جزيره ميزبان تاكستانهاي سرسبز انگور بوده است كه اكنون خبري از آنها نيست.

جزيره هنگام

۶۸ بازديد

هنگام، جزيره اي كوچك در خليج فارس است كه در فاصله دو كيلومتري جنوب شرقي قشم واقع شده است. اين جزيره به مساحت 33.6 كيلومتر مربع و به شكل يك مخروط ناقص مي باشد.
جزيره هنگام سه روستا  به نام هاي هنگام قديم يا كهنه، هنگام نو يا جديد و غيل را در دل خود جاي داده است . بلند ترين نقطه اين جزيره كوه ناكس با ارتفاع 106 متر است.
ديدني هاي جزيره هنگام
هنگام جزيره اي بسيار كوچك است كه دنياي متفاوتي را به شما نشان مي دهد. فقط بايد با ديدني ها و تفريحات آنجا از قبل آشنا باشيد. در ادامه اين پست به برخي از اين تفريحات مي پردازيم.
ساحل زيباي هنگام
سواحل زيباي جزيره هنگام يكي از مهم ترين جاذبه هاي اين جزيره محسوب مي شود.خليج فارس در اطراف اين جزيره ساحل گسترده اي از ساحل شني تا صخره اي را به وجود آورده است و هر بيننده اي را جذب مناظر زيبا و فوق العاده چشم نوازخود مي كند.
يكي از اين ساحل ها كه منظره اي چشم نواز دارد، ساحل نقره اي هنگام مي باشد كه به علت وجود نوعي كاني براق جلوه اي ويژه به اين ساحل بخشيده است.


ساحل نقره اي جزيره هنگامدر زمان خاصي در سال، ساحل جزيره هنگام در شب چهره اي خاص و جادويي به خود مي گيرد و آب در آن به رنگ آبي درخشان در مي آيد. اين اتفاق ناشي از فيتوپلانكتون هاي دريايي است. اين موجودات آبزي ريز وقتي در شرايط نا آرام قرار مي گيرند از خود نور آشكار مي كنند و موجب مي شوند ماسه هاي جزيره و موج ها به شكل درخشنده ديده مي شود.

ساحل درخشان جزيره هنگامحيات وحش
جزيره هنگام مي تواند پاسخگوي علاقه مندان به حيات وحش باشد و در حوالي اين جزيره، با تماشاي اين جانداران لذت ببريد.
تماشاي دلفين ها
يكي از دوست داشتني ترين جاذبه هاي جزيره هنگام دلفين هاي پر جنب و جوشي هستند كه از اواسط پاييز در اين جزيره ديده مي شوند. بهترين زمان براي تماشاي بازي اين موجودات بازيگوش صبح ها مي باشد كه سوار بر قايق شويد و دل به دريا بزنيد.

دلفين جزيره هنگام
جبير
نوعي از آهوي بومي كه در مناطق بياباني و گرم زندگي مي كند.جبير ظاهري شبيه به آهو دارد با اين تفاوت كه اين جانور اندازه اي كوچكتر و بدن ظريف تر و لاغر تري دارد و هر دو جنس نر و ماده ي آن داراي شاخ هستند. گوش و دم آنها از آهو كمي بلند تر است. جبير براي زندگي به آب زيادي نياز ندارد و مي تواند آب مورد نياز خود را از گياهان تامين كند.

جبير جزيره هنگام
خاردم مصري
نوعي خزنده از خانواده سوسمار به نام خاردم مصري وجود دارد كه اندازه جنس نر آن 76 سانتي متر است. اعراب چرم ساخته شده از پوست خاردم مصري را از مرغوبترين نوع چرم مي دانند.
هنگام يكي انگشت شمار ترين زيستگاههاي اين خزنده است.
لاكپشت پوزه عقابي
لاك پشت پوزه عقابي يكي از ارزشمندترين ونادرترين نوع لاكپشت در حال انقراض مي باشد. اين لاكپشت يكي از 4 لاك پشت دريايي است كه در خليج فارس ديده مي شود.
آكواريوم دريايي
در بخشي از اين جزيره آب آن به اندازه اي زلال و شفاف است كه مي توانيد انواع موجودات دريايي و ماهي ها را ببينيد.

اكواريوم دريايي جزيره هنگام
خاك سرخ
خاك و كوه هاي جزيره هنگام به رنگ قرمز مي باشد، كه با عنوان گلك ياد مي شود و در صنعت سنگ هاي تزئيني و براي ساخت ساختمان ها استفاده مي شود. نكته جالب توجه اين است كه مردم اين منطقه از خاك اين جزيره براي درست كردن نوعي مربا به نام مرباي سوراخ استفاده مي كنند.
بازار محلي هنگام
يكي از جذابترين بخش هاي سفر براي هر كسي رفتن به بازار و مشاهده فروشندگان با لباس هاي محلي و رنگارنگ و با دست سازه هاي زيبا كه نشان دهنده ي سنت هاي ديرينه مردمانش است مي باشد.
در اين بازار مي توانيد انواع ادويه و خوراكي هاي محلي و خرما را تهيه كنيد.

 جزيره هنگام
 سوغات جزيره هنگام

  • صنايع دستي
  • دست‌سازه‌ها و زيورآلاتي كه با صدف‌ها و ساير موجودات دريايي ساخته مي‌شود.
  • خرما
  • انواع ادويه
  •  روغن محلي مانند روغن كوسه
  •  خوراكي‌هاي محلي

دسترسي
براي رفتن به جزيره هنگام ابتدا بايد به جزيره قشم برويد و سپس از آنجا راهي روستاي شيب دراز بشويد و بعد از طريق اسكله سيب دراز يا كندالو با شناور به اين جزيره برويد.

جزيره خارك

۶۷ بازديد

جزيره خارك

قدمت جزيره خارك  به ۱۴۰۰ سال پيش بازميگردد. محلي ها اين جزيره را خارگ مي ناميدند كه با گذشت زمان تلفظ آن به خارك تبديل شد. اين جزيره جزاستان بوشهر است و در آن مناطق مسكوني وجود دارد كه اكثر خانه ها در اين مناطق ويلايي ودوطبقه هستند كه محلي ها خود آن ها را بنا كرده اند.

اين جزيره ۳۸ كيلومتر فاصله با ساحل خليج فارس و بندر گناوه دارد. مساحت اين جزيره ۲۰ كيلو متر مربع (۸ مايل مربع )ميباشد و اين منطقه از نظر اقتصادي، تجاري، نظامي و تاريخي قابل اهميت است.

از آب و هواي اين جزيره به اين مورد مي توان اشاره كرد كه چون در مجاورت دريا قرار گرفته بسيار هواي گرم و مرطوبي دارد، به طوري كه در اين جزيره عمر زمستان بسيار كوتاه است و اين منطقه بيشتر رنگ آفتاب را به خود ديده است. به طوري كه ۸ ماه تابستان در اين جزيره وجود دارد، كه از اسفند ماه شروع مي شود و تا پايان مهر ماه ادامه دارد. اين جزيره تابستان هاي بسيار گرمي دارد.

در جزيره خارك سالانه تعدادي فسيل و سنگ نوشته پيدا مي شود كه از نظر باستان شناسان داراي اهميت است.

جزيره خارك

از زيبايي هاي اين جزيره ميتوان  به درختان و كوه هاي آن اشاره كرد مانند درخت ليل زينت و درختان تنومد لور يا انجير، و از كوه ها ميتوان از كوه تخت، كوه لشكري، كوه ديدبان، كوه گردن نام برد.

 در همين جزيره ما گونه هاي متنوعي از جانوران و گياهان و حيات وحش را مشاهده ميكنيم.

بهترين زمان براي كساني كه قصد سفر به اين جزيره را دارند  از اسفند ماه تا مهر ماه است.

آدرس

استان بوشهر، شهرستان بوشهر، در دل آب هاي خليج فارس، جزيره زيباي خارك

جزيره ناز، يكي از عجايب هفتگانه قشم

۶۷ بازديد

سفر به جزاير جنوب يكي از خاطره انگيزترين سفرهاي هر فردي محسوب مي شود و علت آن مناظر بي نظير و زيبا، ساحل شني و غروب هاي مسحور كننده آن است . و آرامشي كه در آن حكمفرماست غير قابل توصيف است.
يكي از مناطق توريستي جنوب كشور در استان هرمزگان جزيره ناز مي باشد كه طبيعت بي نظيرش توجه بسياري از گردشگران و دوستداران طبيعت را به خود جلب مي نمايد.اين جزيره يكي از عجايب هفتگانه جزيره قشم مي باشد.


جزيره ناز اين جزيره در قسمت جنوب شرقي قشم و در نزديكي روستاي سوزان مي باشد.
علت نام گذاري جزيره ناز
جزاير ناز با ساحل قشم فاصله ي بسيار كمي دارند و هنگام جزر و مد به ساحل قشم متصل مي شود؛ به گفته ي افراد محلي جزاير ناز هنگام متصل شدن به ساحل جزيره ي قشم ناز مي كند؛ به همين علت به عنوان جزاير ناز شهرت يافته است
.در هنگام جزر مي شود فاصله جزيره تا ساحل را پياده روي كرد و در مسير خرچنگ ها، ستاره هاي دريايي، طوطياها ،ماهي ها و عروس دريايي هايي را تماشا كرد كه تا قبل از آن پنهان بوده و حالا پيدا شده اند.

جزيره ناز در هنگام جزر
برخي از افراد محلي به اين جزاير "دو كرده" نيزمي گويند، يعني جايي كه نيمي از روز در زير آب است و نيم ديگري به خشكي متصل مي شود. د.
تفريحات جزاير ناز

  • پياده روي در آب
  • آفرود سواري
  • كرايه اسب وشتر
  • تفريحات هوايي (پاراگلايدر، كايت بورد، پاراموتور، چتربازي، باد سواري)
  • تفريحات آبي

دسترسي
شهر قشم: از شهر قشم به بلوار آزادگان رفته و از آنجا به طرف جنوب ادامه مسير دهيد. سپس به جاده ساحلي جنوب جزيره برويد. از سكوي نفتي و ساحل طلايي كه عبور كنيد به پاركينگ ساحل ناز خواهيد رسيد.
شهر درگهان: از درگهان دو مسير براي دسترسي به جزاير ناز وجود دارد.
1- حركت به سمت روستاي رمچاه و رسيدن به جاده دريا است. از سكوي نفتي و ساحل طلايي كه عبور كنيد به پاركينگ ساحل ناز خواهيد رسيد.
2- عبور از حاشيه روستاهاي گياهدان، رمكان و زيرانگ است. در اين مسير پيش از رسيدن به روستاي سوزا به سواحل جزاير ناز خواهيد رسيد.